sep 272010
 

Onlangs vond in het UZA Edegem een congres plaats dat volledig in het teken stond van obesitas. Dit gebeurde naar aanleiding van de 30ste verjaardag van het research & care centrum. Dit jaar viel deze viering samen met de 65ste Geneeskundige Dagen van Antwerpen. Obesitas en overgewicht zijn een groot probleem voor de volksgezondheid, met een belangrijke medische, sociale en economische impact. We interviewden vier belangrijke medewerkers van dit centrum.

Prof. Dr. Luc Van Gaal: “Het onderzoek rond obesitas leverde de laatste jaren heel wat nieuwe inzichten op, onder meer rond vetverdeling en vetmassa als orgaan op zich. Een op twee volwassen mannen en een op drie volwassen vrouwen in Vlaanderen heeft overgewicht. Buikvet (opstapeling van vet in lever, hart of spieren) is wellicht een uitdrukking van een abnormale opstapeling van vet in het lichaam. In het UZA streeft men naar een bescheiden gewichtsafname (5 à 10% van het lichaamsgewicht). Ons team van artsen, diëtisten en verpleegkundigen heeft het concept van eiwitrijke voeding steeds gepromoot voor obese patiënten. Jammer genoeg hebben we nog steeds geen afdoende en medicamenteuze therapie, ondanks heel wat Europese studies, waarin het UZA een leidende rol heeft gespeeld. De volgende 10 jaar dringt zich dus een zoektocht op naar betere, efficiëntere en vooral veilige medicatie.”

Prof. Dr. José Ramet: “Ook bij kinderen is obesitas een groeiend gezondheidsprobleem. In het UZA helpt een team kinderen en adolescenten met overgewicht op weg naar een gezondere toekomst. In Vlaanderen heeft 12,2% van de jongens en 14% van de meisjes overgewicht. Obesitas op jonge leeftijd heeft een grote impact op de patiënt en zijn directe omgeving. Vaak geeft het onder meer aanleiding tot leverproblemen, type-2 diabetes, cardiovasculaire problemen, verhoogde concentratie van cholesterol en slaapproblemen. Kinderen met overgewicht worden vaker gestigmatiseerd en lijden bijgevolg vaak onder een laag zelfbeeld. Ze functioneren soms minder goed op emotioneel en sociaal vlak, wat zich vertaalt in een verhoogde frequentie van depressie en angststoornissen.”

Dr. Sven Francque: “De uitbarsting van obesitas en diabetes zorgt ook voor een toename van niet-alcoholische leververvetting of leversteatose. Het ontstaansmechanisme van dit soort leververvetting is nog grotendeels een raadsel. Men schat dat ongeveer 20% van de volwassen Westerse populatie eraan lijdt. Dat percentage neemt toe met de leeftijd. Tot 80% van de obese patiënten lijdt eraan. De problematiek van de leververvetting geeft ook ernstige problemen bij levertransplantatie. Bij een vetgehalte van minder dan 30% bestaat er geen probleem. Bij een vetgehalte tussen de 30 en 60% wordt de transplantatie enkel uitgevoerd indien de transporttijd beperkt is. Boven de 60% wordt een transplantatie in ieder geval geweigerd.”

Prof. Dr. Guy Hubens: “Er zijn ingrepen die tot doel hebben de voedselinname te beperken door de totale maagcapaciteit te verkleinen. Bijvoorbeeld: het maagbandje, de maagballon en de gastric sleeve-operatie. Het maagbandje was door zijn eenvoud de voorbije 10 jaar de standaardingreep. Het is daarbij echter belangrijk dat de patiënt ook zijn voedingsgewoontes aanpast: traag eten, goed kauwen en stoppen met eten bij het volheidsgevoel zijn cruciaal. Hij moet een aangepast dieet blijven volgen en calorierijke dranken, vette maaltijden en suikers vermijden. Het is dus vooral een hulpmiddel bij een dieet. Ook een gastric sleeve heeft tot doel een snel volheidsgevoel te bekomen. Daarnaast zorgt het ook voor een verminderde eetlust. Verder zijn er ingrepen waarbij de maag ook iets kleiner wordt gemaakt. Maar men probeert hierbij vooral de opname van de voedingsstoffen te beperken door het passeren van een deel van de dunne darm (bypass) waardoor de opname van calorieën wordt beperkt. Dit noemt men de malabsorptieve ingrepen. De bekendste is de Scopinaro-ingreep, maar deze wordt niet meer vaak toegepast. Bij de gecombineerde ingrepen wordt een klein maagreservoir gecreëerd en wordt een deel van de darm gepasseerd. Het schoolvoorbeeld, de Roux en Y Gastric Bypass procedure, is momentaal de standaard in de bariatrische heelkunde. In het UZA worden jaarlijks zo’n 150 patiënten via deze ingreep geopereerd.”

We kregen nog een laatste gedachte mee: liposuctie is maar een tijdelijke oplossing die niet de gevaarlijke en diepe vetcellen wegneemt. Deze ingreep is tevens wetenschappelijk niet verantwoord en blijft gewoon een cosmetische ingreep!

Voor verdere informatie: www.uza.be.

FOTO’S: Cor Blancke

sep 272010
 

Voor hun maandelijks ‘Happy Hour’ had het Lindner Hotel aan de Lange Kievitstraat 96 in Antwerpen ditmaal de West Moat Ja zz Band uit Bergen op Zoom uitgenodigd.  De West Moat Jazz Band uit Bergen op Zoom is opgericht in 2006 door mensen die reeds ervaring hadden opgedaan in verschillende andere orkesten. Het is een jazzorkest.oude stijl met een klassieke bezetting: drie blazers in de frontlinie en drie man ritme in de oudste samenstelling (banjo, tuba, wasbord). Naast wat bekendere nummers is gezocht naar repertoire dat nog niet is ‘plat’ gespeeld.. Met drie zangers in de gelederen wordt er veel gezongen met een voorkeur voor Nederlandse teksten. Buiten een microfoon voor de zang geeft het orkest er zo veel mogelijk de voorkeur aan om akoestisch te spelen. Het publiek wordt hierdoor niet genoodzaakt harder te gaan praten.. Verzoeknummers worden vriendelijk ingewilligd mits het binnen de mogelijkheden van het orkest ligt. De West Moat Jazz Band bestaat uit:

Kees Nuijten            trompet, zang, leider

Peter Poppelaars      klarinet en saxen

Ton Schuurbiers       trombone

Marius de Groot       banjo, zang

John Besling            sousafoon

Jos Nuijten                slagwerk

Info over West Moat Jazz Band: keesnuijten@home.nl.

Info over Lindner Hotel: www.lindner.de.

FOTO’S: Cor Blancke

sep 272010
 

Momenteel en nog tot 9 oktober loopt in Leonhard’s Gallery, Lepoldstraat 45 in Antwerpen, de prachtige tentoonstelling van Christine Comyn. Comyn (Tielt, 1957) stelt haar hier allernieuwste werk voor. Na haar studies Hoger Kunstonderwijs aan het Sint-Lucasinstituut van Gent, werd zij illustrator bij uitgeverij Lannoo van 1978 tot 1981. Tot 1997 gaf ze les aan de Kunstacademie van Tielt. Sinds 1987 is Comyn professioneel kunstenaar.

In haar schilderijencyclus ‘La Douceur de l’Ignorance’ geeft Christine Comyn haar visie op Marie-Antoinette. De internationaal befaamde kunstenares verbeeldt in deze werken de confrontatie tussen zoete onwetendheid en ondragelijke realiteit. Haar Marie-Antoinette, de vrouw van Lodewijk XVI die hem op het schavot achternaging, is een tijdloze, frivole stijlgodin. Zo staat ze voor ons symbool voor de klatergouden iconen van onze consumptiemaatschappij. Dit prachtige project kon al op veel bijval rekenen in Knokke en Versailles. Voor de tentoonstelling in Leonhard’s Gallery creëerde Christine Comyn nieuw werk als aanvulling op de bestaande doeken. Christine Comyn is een vaste waarde in de collectie van de Antwerpse Leonhard’s Gallery, die de kunstenares al jaren vertegenwoordigt. De museale sfeer in de strak uitgevoerde galerie past perfect bij het werk van Christine Comyn. Haar werk trekt direct de aandacht, maar geeft zich slechts geleidelijk aan bloot, zonder dat het mysterie ooit volledig verdwijnt. Bijzonder interessant aan deze cyclus over Marie-Antoinette is dat het project blijft groeien. Regelmatig focust Comyn op nieuwe aspecten van haar favoriete personage die ze verwerkt in doeken. Zo zullen in Antwerpen een aantal nieuwe werken te zien zijn.

Voor de vernissage kon Christine Comyn opnieuw rekenen op schrijfster Kristien Hemmerechts die Comyns oeuvre introduceerde. Hemmerechts schreef de bijdrage voor het kunstboek dat is uitgegeven naar aanleiding van deze tentoonstelling. De schrijfster typeert Marie-Antoinette zeer mooi als ‘buitengewoon gewone vrouw’. Het kunstboek van Comyn, ‘La Douceur de l’Ignorance’, is een fraai uitgegeven gebonden publicatie van Lannoo, verkrijgbaar sinds april. Prijs is 30 euro. Meer info via www.leonhardsgallery.com .

FOTO’S:  Cor Blancke

sep 262010
 

Onlangs brachten we een bezoek aan het atelier van juwelenontwerpsters Katrin Wouters en Karen Hendrix aan de Callensstraat 39A in Berchem. Katrin Wouters en Karen Hendrix deden beiden de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen en startten eind jaren ‘80 van de vorige eeuw een samenwerking. De twee vriendinnen hebben sindsdien een gestage groei doorgemaakt en laten zich steeds opnieuw inspireren door humor. Dat is bijvoorbeeld terug te zien aan de grappige elementjes die veel van hun sieraden een twist geeft. Kenmerk van de collecties van Wouters & Hendrix is dat de losse onderdelen van de sieraden en juwelen super vrouwelijk zijn, maar het stapeleffect de sieraden uiteindelijk een robuuster uiterlijk geeft. Wouters & Hendrix heeft een basis sieraden collectie die het gehele jaar door verkrijgbaar is: My Favourites. Daarnaast presenteren zij tweemaal per jaar een nieuwe collectie. Oorspronkelijk gebruikte Wouters & Hendrix koper als basismateriaal, maar de laatste jaren zijn zij steeds meer sieraden in zilver gaan uitvoeren. En sinds 2007 is er ook een gouden sieraden collectie. Regelmatig trekken de beide dames naar het buitenland waar ze inspiratie opdoen voor hun collective. Een prachtig initiatief is daarom ook de reiskoffer waar zij allerlei spullen in tentoon stellen die ze verzameld hebben op hun reizen doorheen de ganse wereld.

Al 25 jaar vormen Katrin Wouters en Karen Hendrix een onafscheidelijk duo en maken ze tijdloze én hippe juwelen. Het is een wisselwerking waarbij elk seizoen één collectie ontstaat. Samen met de Antwerpse zes zijn ze midden jaren 1980 begonnen  en ze zochten meteen aansluiting bij de mode.   Hun opzet was het creëren van een synthese tussen mode en juwelen. Wouters & Hendrix hebben daarom tijdens die 25 jaar met heel uiteenlopende materialen gewerkt. Ze zijn geëvolueerd van zware armbanden en grote oorbellen naar fijne en meer gedetailleerde juwelen in zilver en goud. Ieder seizoen brengen  Wouters & Hendrix een nieuwe collectie. Het tempo ligt daardoor heel hoog, maar voor deze twee creatieve dames werkt het. Het enige jammere aan de snelle afwisseling is dat een mooie collectie ook snel weer verdwijnt. Daarom hebben ze een aantal jaar geleden de collectie My Favourites in het leven geroepen, een best of uit de vorige collecties. Je vindt de juwelen van Wouters & Hendrix in verschillende verkooppunten wereldwijd en in hun dubbele flagshipstore in Antwerpen aan de Lange Gasthuisstraat 13A en B, de silver store met daarnaast de gold store. Meer info op www.wouters-hendrix.com.

sep 262010
 

Onlangs ging op het Zuid in Antwerpen het nieuwe galerijenseizoen van start. Wij pikten er vier voor u uit.

Galerie Zuid met Manuel Velasco

De schilder Manuel Velasco toont landschappen in nooit geziene meesterlijke technieken. De tentoonstelling draagt de simpele titel “Paintings”. De schilder is gefascineerd door landschappen en natuur maar hij ontdoet ze van alle overbodige franjes. Hij bedekt met een soort vaagheid en mist die het mysterieuze fel benadrukken. Men verwacht dat uit de doeken langzaam een figuur gaat tevoorschijn komen. Het zijn vooral de grijstinten die Manuel Velasco die de werken van de schilder prachtig tot zijn recht doen komen. Zijn techniek laat hem toe een resultaat na te streven dat doet denken aan de fotografie.

Galerie van der Mieden met Dirk Vander Eecken

Vander Eeckens achtergrond als graficus is essentieel voor zijn schilderkunst. Dirk vander Eecken is al jaren op zoek naar het hoe en waarom van ordening in de chaos, van patronen die overal opduiken. Hij verwerkt ze in zijn oeuvre. Als hij de nano-opname ziet van koolstofatomen, beseft ook hij dat er parallellen zijn tussen dit en zijn werk. Dirk is vooral bezig met het vinden van een antwoord op de vraag: “kan een wetenschappelijk
beeld uiteindelijk op zichzelf staan, als volwaardig kunstwerk? Kan een wetenschapper dus, zonder tussenkomst van de kunstenaar, uiteindelijk een kunstwerk maken?” In deze tentoonstelling, “First Glance”, mechaniseert hij zowel de manuele handeling (het schilderen zelf) als het materiële aspect (de verf); daardoor blokkeert hij vakkundig elke mogelijke meta-mediumperceptie op schilderkunst, om het simpele feit dat er nog nauwelijks – of beter niet in de eerste plaats – verf en schilderkundige handeling aan te pas komt.

Maes & Matthys met Ruth van Haren Noman

De kunstenares gebruikte voor haar nieuwe werk als titel “the coconut thives”. Haar werken vormen het grootst mogelijke contrast met de eentonige landelijke omgeving van haar atelier in Sluiskil. Gezochte composities met ongebruikelijke vormen duwen tegen de klassieke rechthoekige formaten van de doeken. Maar het is vooral het uitgekiende kleurenpalet dat de visuele beleving uitdaagt. Een hiërarchie tussen de talrijke matte mengkleuren is er niet. Ze staan als het ware opgesteld in een emblematische slagorde. Een horizontaallijn helemaal onderaan suggereert een achtergrond, maar die is gesloten. “the coconut thieves” is ontleend aan Afrikaanse volksvertelling van Wanda Markowska en Anna Milska, die in 1964 bewerkt werd door Catherine Fournier tot een kinderboek met prachtige illustraties in kleur.

Galerie Kusseneers met Eddy De Vos

De nieuwste werken van Eddy De Vos, “A Catalogue of Violence”, zijn zeer boeiend om naar te kijken. Hij begint met goed en minder bekende beelden , die hij ontleent aan de hedendaagse fotojournalistiek. Beelden die thuishoren in het collectieve geheugen en die in hun uiterlijk veranderd , vraag hun eigen betekenis. Door ze te schilderen in een patroon van lijnen – als op een vergroot televisiescherm – die verstoort de manier waarop wij ze zien, zijn onze bevoegdheden van de erkenning en de perceptie op de proef gesteld . Van dichtbij lijkt alles abstract, maar hoe verder de kijker beweegt zich des te meer duidelijk zichtbaar de schermen worden. Door het opstellen inspiratie uit de hedendaagse digitale beelden, zijn foto’s lijken narratieve verstoringen van de hedendaagse chroniqueur , maar zonder definitieve standpunt of het maken van enige politieke of morele uitspraken . Uiteindelijk laat hij het aan de kijker om er betekenis aan.

sep 252010
 

Bij RA Design & Restaurant, Kloosterstraat 13 in Antwerpen, presenteerde op 23 september het wereldberoemde schoenenmerk Camper een nieuwe collectie to&ether Bernhard Willhelm en to&ether Romain Kremer. Willhelm en Kremer zijn twee designers die voor Camper een nieuw concept hebben uitgewerkt.  Bernhard Willhelm (Ulm, 1972) werd geboren in Duitsland en volgde zijn opleiding aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen. Hij werkte in de studio’s van Walter van Beirendonck, Alexander McQueen, Vivienne Westwood en Dirk Bikkembergs. Later had hij zijn eigen studio met Jutta Kraus in Parijs, waar hij zijn eerste creatie presenteerde in 1999. Romain Kremer (Villefranche de Rouergue, 1982) uit Frankrijk, werd opgeleid in de Duperré Art School en werkte voor Christian Dior Monsieur. In 2005 won hij de Special Award for Creativity op het International Fashion and Photography Festival van Hyères. Een jaar later presenteerde hij zijn eerste onafhankelijke creatie op 21-jarige leeftijd.

We hadden een gesprek met Geert Meyers, verkoopsverantwoordelijk voor België en Luxemburg, en Gloria Martinez, Marketing Manager Camper Mallorca. “Om de filosofie te begrijpen achter het merk Camper moeten we terug naar het jaar 1877. Dat jaar vertrok Antonio Fluxà van Mallorca naar Engeland om zich te vervolmaken in het maken van kwaliteitsschoenen. Bij zijn terugkomst richtte hij een schoenenfabriek op die tot op heden garant staat voor zeer hoge kwaliteit. Een van zijn nakomelingen stichtte in 1975 het merk Camper waarbij hij zich concentreerde op het design van de schoen. Hij gaf de opdracht aan jonge designers om stijlvolle schonen te ontwerpen die mooi, eigentijds en comfortabel waren. Hij stichtte enige tijd later het Camper Barcelona Design Center op waar hij jonge designers de kans gaf om zich, na het verlaten van de academie van Barcelona, verder te ontplooien. Naast dit opleidingscentrum nam Camper jonge kunstenaars onder de arm om voor het bedrijf nieuwe concepten uit te denken. Camper voert creativiteit en comfort altijd hoog in het vaandel. Wij ontwerpen 300 à 350 modellen per modeseizoen.”

Meer info over Camper via www.camper.com. Voor RA: 03-292.37.80.

sep 252010
 

AUTEUR: Karin Heremans

TITEL: Een tip van de sluier

UITGEVERIJ: Houtekiet

ISBNNUMMER: 978 90 8924 139 9

TREFWOORD: onderwijs; levensbeschouwing

PRIJS: € 16,50


Het conflict over het hoofddoekenverbod, op 1 september ingevoerd in het Koninklijk Atheneum in Antwerpen, heeft de gemoederen sterk beroerd en een hele discussie op gang gebracht. Directrice Karin Hermans heeft over deze problematiek een boek geschreven dat voorgesteld werd in het MAS-Café Storm en uitgegeven door uitgeverij Houtekiet. In het boek gaat Hermans dieper in op dit omstreden besluit van haar om het dragen van de hoofddoek niet meer toe te laten in de school. Het is goed en belangrijk even de ontstaansgeschiedenis te schetsen van het atheneum. In 1807 richtte Napoleon Bonaparte het atheneum in Antwerpen op om het monopolie van de Kerk als onderwijsverstrekker te breken.

Vrijzinnigheid en verlichting waren zijn drijfveren. In de 20ste eeuw werd de school een bastion van de Vlaamse Beweging, maar werd het tot op heden een centrum van pluralisme. In die periode werd in 2001 Karin Hermans directrice. Karin Hermans over het boek en de redenen om het te schrijven: “In 2006 zagen we reeds de eerste kiemen van de problematiek die uiteindelijk zouden leiden tot wat in 2009 is uitgebarsten. De sluier of hoofddoek is voor mij altijd een symbool geweest van sociale, culturele en emancipatorische problemen. Leerlingen moeten zich namelijk vrij kunnen voelen zonder dwang van hun omgeving. Moslima’s moeten vrij kunnen beslissen of ze wel of niet een hoofddoek willen dragen. De problemen hierover komen veelal van jongeren uit armoedebuurten en we weten allemaal dat uit achterstelling fundamentalisme kan ontstaan. Voor vele jongeren ontstaat er een conflictsituatie, een soort spreidstand tussen de school en hun eigen omgeving en thuis. Vrije ontwikkeling en gelijkwaardigheid tegenover de verticale structuur gebaseerd op het heilig boek de ‘Koran’. Daarom is het de taak van het onderwijs gigantisch. Ik pleit voor een nieuwe verlichting: alle levensbeschouwingen moeten hun plaats krijgen. We moeten verdraagzaamheid vervangen door wederkerigheid.”

Karin Hermans (1963) studeerde Romaanse filologie en onderwijsmanagement, was lange tijd lerares Frans en Italiaans en werd in september 2001 directrice van het Koninklijk Atheneum van Antwerpen. Paperback; 157 pagina’s.

FOTO’S: Cor Blancke

sep 252010
 

Zondag 3 oktober vieren de antiekzaken in de Kloosterstraat weer feest. Deze straat loopt door één van de oudste wijken van Antwerpen, het Sint-Andrieskwartier. Van 10 u tot 18 u zetten tientallen winkels en magazijntjes hun deuren wijd open. Je kan er genieten van al het moois dat deze gemoedelijke straat te bieden heeft: van antiek tot kitsch, van kleine curiosa tot echte verzamelobjecten, van bonte artikelen uit de fifties, sixties en seventies tot spiegels en kroonluchters uit de barok, van muziekinstrumenten tot vinyl, van antiek speelgoed tot etalages met bloemendecoraties, van winkelkasten vol oude stoffige boeken tot… u mag het verder zelf invullen. Tussendoor kan u verpozen op de aardigste terrasjes of een kleinigheid eten in een van de sfeervolle eetcafés. Oude auto’s, optredens van muzikanten en volksdansgroepen brengen er de sfeer in. Vele zaken vullen deze feestelijkheden in op een eigen aparte manier. Zo is er bijvoorbeeld bij Loft Styles aan n° 79 vanaf 11u een optreden van de Big Band “Watatoe” met moderne liedjes en evergreens. Niet alleen zijn er in de Kloosterstraat antiekzaken, maar ook modewinkels, fijne kroegen en restaurantjes met heerlijk eten zodat verveling nooit kan toeslaan. Dus, op 3 oktober allen naar de Kloosterstraat!

sep 252010
 

Op donderdag 23 september werd het lint doorgeknipt voor de officiële opening. Die dag ontdekten de bezoekers en genodigden in primeur de prototypes van de finalisten van de Fifth Season Fashion Contest. Deze wedstrijd wordt georganiseerd door het Flanders Fashion Institute en Galeria Inno en richt zich naar jonge ontwerpers. De bezoekers konden hun stem uitbrengen op hun favoriete silhouet via de touchscreen in de etalage. De collectie van de winnende ontwerper zal vanaf maart 2011 liggen te schitteren in alle Galeria Inno winkels. Galeria Inno Antwerpen werd in een gloednieuw kleedje gestoken. De winkel werd volledig opnieuw ingericht en ademt nu een hedendaagse sfeer. U vindt er maar liefst 50 nieuwe topmerken zoals Benefit, Le Tanneur, Ice Watch, La Perla, Armani Collezioni, Boss Black & Orange, Z Zegna, DKNY, Hugo Boss, Desigual, Kenzo, Pepe, Marc’O Polo, Calvin Klein, Iittala, Sonia Rykiel, Eva Solo, … .

De deuren van het emblematische gebouw dat Galeria Inno aan de Meir betrekt, geven uit op de belangrijkste winkelstraat van Antwerpen, tegelijk een van de bekendste in België. Klanten kunnen de winkel ook binnenwandelen langs de luxueuze en volledig vernieuwde Stadsfeestzaal. Zes ruime verdiepingen huldigen de mix van shopping, plezier en elegantie. De renovatie van de roltrappen was de eerste fase van de verjongingskuur van het warenhuis. Ze verbinden de verdiepingen en zijn afgeboord door overhangende glazen trapleuningen met geïntegreerde verlichting. De nieuwe roltrappen – nauwgezet ontworpen, comfortabel en ecologisch verantwoord – brengen de klant veilig en stil van de ene verdieping naar de andere. Galeria Inno Antwerpen steunt bovendien de Zoo van Antwerpen. Voor een kassaticket van minstens 80 euro krijgt de klant daarom een gratis toegangsticket voor de Zoo.

sep 252010
 

Dit weekend werd de nieuwe herfst- en wintercollectie van Anna Heylen voorgesteld. Anna Heylen inspireerde zich voor herfst winter collectie op een familieportret waarbij ze zes archetypes naar voor schuift: Georgina, Alexandria, Hallischa, Andreas, Simonia en Maximillia. Deze zes types hebben elk hun eigen identiteit. Ze komen uit verschillende landen en ze staan voor een nieuw begin. Deze zes vrouwen zijn heel aanwezig in de collectie. Deze archetypes tonen een deel van hun garderobe, telkens met een link naar hun origine en hun zijn. Hun garderobe toont elegante en gesofisticeerde stuks met een knipoog naar het andere geslacht. Anna Heylen ontwierp haar herfst- en wintercollectie vanuit een mannenkleerkast. Gilets en blazers werden omgetoverd tot vrouwelijke prachtstukken met plooien en lijnen en gedrapeerde jurken. De ontwerpster maakte gebruik van mannelijke stoffen en kleuren zoals chocolade, donkerblauw en zwart. Een felle kleur zoals oranje, een leuk detail en vrouwelijke glanzende stoffen maken de ontwerpen apart en onweerstaanbaar. De collectie zweeft tussen vrouwelijke elegantie en mannelijke sterkte en zorgen zo voor een krachtig statement. Een opvallend stuk uit de collectie is bijvoorbeeld het gemouleerde zwarte jasje Emexs.

Doorheen de collectie is er gespeeld met volume en speciale afwerkingen. Anna Heylen experimenteert graag met stoffen. Voor deze collectie ontwierp ze een prachtige rok, een waaier van plissés. Het spelen met glanzende zwart stof, verschillende lengtes en plooien zorgde voor een nieuwe vorm. Het resultaat is een mooie mix tussen speelsheid en elegantie. Handwerk en zeefdrukken staan zoals elke seizoen centraal in Anna Heylen’s collectie. Dit seizoen brengt ze tricot met origineel gezeefdrukte mannenprints. Handgemaakt breiwerk en andere winterse accessoires vullen het assortiment aan. Vakmanschap blijft de rode draad doorheen de jaren. Anna Heylen gebruikt al jaren bont in haar collecties. Oude bont krijgt een nieuw leven. Ze knipt motieven in bont en creëert zo nieuwe vormen en unieke stuks. In de collectie vind je bijvoorbeeld prachtige handgemaakte sjaals met accenten van recuperatiebont. Een eyecatcher uit de collectie is een omkeerbare gilet, die twee looks krijgt –zowel die van Hallischa als die van Georgina- , afgewerkt met recuperatiebont.

Maison Anna Heylen, Lombardenstraat 16, 2000 Antwerpen. www.annaheylen.be.